تیم‌های ملی فوتبال ایران و کره‌جنوبی در ورزشگاه جام جهانی شهر سئول مقابل یکدیگر قرار گرفتند که این مسابقه بیست و چهارمین رویارویی 2 تیم بود.

فوتبال

شاگردان افشین قطبی که چند روز پیش چین را در کشورش شکست داده بودند این بار مقابل کره یکی از پرافتخارترین تیم‌های آسیا قرار گرفتند و در پایان با یک گل میزبان خود را شکست دادند.ایران در شرایطی مقابل کره‌جنوبی قرار گرفت که قطبی نسبت به بازی قبلی تغییراتی را در ترکیب اصلی به‌وجود آورده بود.خسرو حیدری این بازی را به‌دلیل مصدومیت از دست داد و همین موضوع باعث شد تا محمد نصرتی جایگزین او در دفاع راست شود.

دافع میانی تیم ملی هم از زوج هادی عقیلی و سید جلال حسینی تشکیل شد و احسان حاج‌صفی هم در سمت چپ خط دفاعی قرار گرفت. تیموریان، نکونام و پژمان نوری هم 3هافبک میانی تیم ملی بودند و مثلث خط حمله هم از محمد غلامی، غلامرضا رضایی و مسعود شجاعی شکل گرفت. نکته قابل توجه نیمکت نشینی محمدرضا خلعتبری در این مسابقه بود.

بازی با حملات کره‌جنوبی آغاز شد و آنها در 15دقیقه ابتدایی 2فرصت ایده‌آل گلزنی را از دست دادند که در موقعیت اول کره، سید مهدی رحمتی در موقعیتی تک به تک ضربه بازیکن حریف را به کرنر فرستاد. با عبور از 15دقیقه اول، فشار حملات کره کمتر شد و بازیکنان تیم ملی تا حدودی خودشان را در زمین پیدا کردند. البته ایران در یک صحنه هم خوش شانس بود که ضربه پارک جی سونگ قبل از ورود به دروازه ایران به پای نصرتی برخورد کرد تا کره صاحب گل نشود. در شرایطی که ایران فرصتی برای گلزنی پیدا نکرده بود، این مسعود شجاعی بود که بر خلاف جریان بازی، گل اول ایران را به ثمر رساند تا ورزشگاه غرق در سکوت شود.

کره در تدارک حمله بود که لی‌یونگ‌پیو، توپ را در میانه میدان با اشتباهی بزرگ از دست داد تا توپ در اختیار نوری قرار بگیرد. او در موقعیت 2 در برابر یک شجاعی را با یک پاس دقیق صاحب موقعیت کرد و این بازیکن در حالتی تک به تک دروازه کره را باز کرد. این گل در دقیقه 35 به ثمر رسید و لحظاتی بعد از این گل، غلامی به‌دلیل مصدومیت از بازی خارج شد تا کریم انصاری‌فرد در پست مهاجم نوک جایگزین او شود.

نیمه دوم در شرایطی آغاز شد که ایران در همان دقایق ابتدایی می‌توانست گل دوم را وارد دروازه حریف کند. یکی از بازیکنان حریف باز هم توپ را در زمین خودی از دست داد و تیموریان در این صحنه انصاری‌فرد را در موقعیتی ایده‌آل قرار داد که ضربه او توسط دروازه‌بان کره دفع شد. دقایق ابتدایی نیمه دوم نشان داد که ایران از لحاظ حفظ توپ در زمین حریف موقعیت بهتری دارد، در ضمن با گذشت زمان بازی تیم ما نظم بیشتری پیدا می‌کرد.

نکته قابل توجه در این نیمه کم‌شدن سرعت بازی بود و 2تیم برای نزدیک‌شدن به دروازه یکدیگر تفکراتی محافظه‌کارانه داشتند. البته این جریان به سود تیم ملی بود چرا که شاگردان قطبی با یک گل از حریف پیش بودند و کره‌ای‌ها باید برای جبران گل خورده حمله می‌کردند. در دقیقه73 قطبی دست به تعویض دوم زد و مهرداد اولادی جایگزین انصاری‌فرد شد که بعد از ورود به زمین عملکرد چندان مؤثری نداشت. قطبی برای کاهش فشار کره احتیاج به بازیکن پرتحرک در فاز تهاجمی داشت به همین دلیل اولادی را وارد زمین کرد.

در دقیقه 75 کره یک موقعیت ایده‌آل را از دست داد. آنها که با ورود چا دوری چهره تهاجمی‌تری به‌خود گرفته بودند در این لحظه می‌توانستند روی ارسال از جناح راست و ضربه پارک چو یونگ به گل تساوی برسند ولی رحمتی با واکنشی دیدنی توپ را به کرنر فرستاد. در این لحظات کره‌جنوبی دروازه ایران را به توپ بسته بود و قطبی با سومین تعویض، خلعتبری را در دقیقه 79 جایگزین رضایی کرد که در زمان حضورش در زمین عملکردی تاثیرگذار و دوندگی زیادی داشت.

4 دقیقه بعد نوری از زمین بیرون آمد و حنیف عمران‌زاده جایگزین او شد تا ایران مقابل حملات کره ایستادگی بیشتری داشته باشد. در دقایق پایانی فشار حملات کره بیشتر شده بود و بازیکنان ایران به غیر از اولادی در زمین خودی بودند تا این پیروزی را حفظ کنند. تلاش کره‌ای‌ها نتیجه نداد و ایران سرانجام این مسابقه را با تک گل شجاعی که در دقایق پایانی جایش را به هادی نوروزی داد، به سود خود به پایان رساند تا تیم ملی بعد از 39 سال کره را در زمین خودش شکست دهد.

کد خبر 115702

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز